Penciptaan Lagu Mars sebagai upaya memperkuat Nasionalisme terhadap Sekolah Indonesia Den Haag

Keywords: marching song, nationalism, indonesian school, identity, PLR

Abstract

Objective: This study aims to address the need of Sekolah Indonesia Den Haag (SIDH) for a school march song as a symbol of pride and an educational tool to instill national values within a multicultural environment. Method: The research employs a practice-led research (PLR) method with an artistic approach, involving a step-by-step creation process including lyric writing, idea and melody exploration, and musical composition. The process engages teachers, SIDH academic community members, and music experts, and includes documentation, discussions, and song trials with the school institution to ensure alignment with its values and needs. Results and Discussion: The main outcome of the research is the creation of an SIDH school march song that is easy to remember and carries a strong message of nationalism, fostering unity and a shared school identity. The documented creative process highlights collective involvement as a participatory approach in developing educational works. Conclusion: This study affirms the fundamental importance of a school march song in shaping identity, reinforcing national values, and nurturing nationalism in Indonesian educational environments abroad. Its novelty lies in meeting a real institutional need with a contextually relevant composition and providing a creative process model that may serve as a reference for other schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahsani, E. L. ., Emy, M., Laila, S. ., Chusnul, I., & Vina, A. (2021). Pengaruh Sarana Prasarana Dalam Menunjang Prestasi Belajar Siswa Sd Di Sekolah Indonesia Den Haag. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 8(1), 52–63. https://doi.org/10.69896/modeling.v8i1.686

Ariyani, D., & Nugraheni, N. (2024). Menuju Pendidikan Berkualitas: Kontribusi Indonesia dalam Pencapaian Sustainable Development Goals (SDGs). Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 1(3), 198–205.

Futri, E., Mustikaati, W., & Fajrussalam. (2024). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar Dalam Dan Luar Negeri. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9. https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16748

Hafidah, H., Yustianingsih, D., Azzahra, N., Ashyfa, N., Syakila, Z., & Parhan, M. (2023). Perkembangan Musik Sebagai Media Dakwah Bagi Generasi Zillenial. Perkembangan Musik Sebagai Media Dakwah bagi Generasi Zillenial., 17.2, 308–309. https://doi.org/10.24952/hik.v17i2.7849

Halimah, L. (1981). Musik Dalam Pembelajaran. 3, 675–687.

Ichwan, R. M. (2004). Penataan dan Revitalisasi Sebagai Upaya Meningkatkan Daya Dukung Kawasan Perkotaan. Sekolah Pasca Sarjana. Institut Pertanian Bogor. Diambil dari http://www.rudyct.com/PPS702-ipb/08234/rido_matari_ichwan.pdf

Kadarsih, I., Marsidin, S., Sabandi, A., & Febriani, E. A. (2020). Peran dan Tugas Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 194–201. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i2.138

Ladyanna, S. (2022). Tantangan dan Strategi Pemertahanan Bahasa Indonesia pada Siswa Sekolah Dasar Indonesia di Luar Negeri. Indonesian Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 59-68. https://doi.org/10.28918/ijiee.v2i1.5224

Malau, S. M. O. (2023). Implementasi Inovatif Kampus Mengajar untuk Menumbuhkan Minat dan Tingkat Kreatifitas Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 224–230. Diambil dari https://jurnal.ittc.web.id/index.php/jpdsk/article/view/188

Miftah, M., Huda, E. Y., & Khairuddin, F. I. (2023). Cultural Contestation and Acculturation in Islamic Education at an Indonesian School in Den-Haag, the Netherlands. Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman, 12(2), 75–86. https://doi.org/10.35878/islamicreview.v12i2.699

Mustain, A. safitri, Ruhma, N., Nur Asrofah, A., Rohmaniah, A., Mubarok, H., & Ulya, F. (2021). Dampak Pertemuan Dua Kultural Di Sekolah Indonesia Luar Negeri (Sekolah Indonesia Den Haag-Sidh) Pada Siswa Tingkat Pendidikan Sekolah Dasar. Journal of Education Learning and Innovation (ELIa), 1(1), 24–32. https://doi.org/10.46229/elia.v1i1.204

Nurmanita, T. S., Wiradharma, G., Prasetyo, M. A., Anam, K., & Rohmah, W. M. (2024). Pendidikan Multikultural Dalam Menguatkan Identitas Nasional Siswa di Luar Negeri : Perspektif Guru Dan Siswa Di Sekolah Indonesia Malaysia dan Singapura. Paedagoria Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 6356, 329–339. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v15i4.26291

Partono, P., Wardhani, H. N., Setyowati, N. I., Tsalitsa, A., & Putri, S. N. (2021). Strategi Meningkatkan Kompetensi 4C (Critical Thinking, Creativity, Communication, & Collaborative). Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1), 41–52. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v14i1.35810

Putri, N. A., & Hadi, H. (2024). Arransemen Lagu Anak Sekolah. Filosofi : Publikasi Ilmu Komunikasi, Desain, Seni Budaya, 1(2), 103–110. https://doi.org/10.62383/filosofi.v1i2.87

Ramadhania, A., Geifira, G., & Santoso, G. (2023). Mengenal lagu daerah dan lagu nasional Republik Indonesia sebagai pendidikan multikultural bagi mahasiswa. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 325-335.

Safitri, W. A. (2023). Internalization of Cultural Values and Nationalism Characteristics of Ki Hajar Dewantara’s Thoughts on “Gen Z” in the Era of Society 5.0. Case study: Indonesian schools in the Netherlands, Singapore and Malaysia. Jurnal Sunan Doe, 1(2), 211–216. https://doi.org/10.58330/ese.v1i2.165

Sakti, B. C., & Yulianto, M. (2019). Penggunaan Media Sosial Instagram dalam Pembentukan Identitas Diri Remaja. Interaksi-Online, 6(4), 1–12. Diambil dari https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/interaksi-online/article/download/21950/20197

Santoso, G., Abdulkarim, A., Maftuh, B., Sapriya, S., & Murod, M. (2023). Kajian identitas nasional melalui misi bendera merah putih, dan bahasa indonesia abad 21. Jurnal pendidikan transformatif, 2(1), 284-296.

Santoso, G., Sakinah, R., Ramadhania, A., Nur, T., & Safitri, D. (2022). Manfaat Hafalan: Lagu Daerah dan Lagu Nasional Republik Indonesia. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 1(2), 175-185.

Sapardani, F. (2021). Penggunaan Software Encore Dalam Menulis Aransemen Lagu Bagi Guru Seni Budaya Smp Di Kabupaten Serang. EDUTECH : Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 1(3), 268–277. https://doi.org/10.51878/edutech.v1i3.713

Sarjoko, M., Sunarto, S., Djatiprambudi, D., & Suharto, S. (2023). Pembelajaran Komposisi Musik Melalui Unsur Etnik Sebagai Bentuk Penguatan Global. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, 519–523. https://proceeding.unnes.ac.id/snpasca/article/view/2175

Siregar, F. S., Hafiz, M. S., & Pradesyah, R. (2022). Model Kecakapan Intelektual dan Kecakapan Emosional Terhadap Keputusan Berpartisipasi Mahasiswa dalam Program MBKM Luar Negeri. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 183–193. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i2.228

Sofyan, A., & Lesmana, J. A. (2022). Defense Strategy of Religious, Pancasila, and National Culture in Indonesian School and Indonesian Diaspora as Anti-Radicalism Efforts. culture, 9(2). https://doi.org/10.5296/jet.v9i2.20054

Timung, M. A., & Asmoro, G. D. (2024). Proses Produksi Musik Latar “ Maleo Tidak Sendiri ” dalam Program Magang Bersertifikat Kampus Merdeka 2023 di PT . Selingkar Literasi Sayang Keluarga Pendahuluan. (229), 30–38. https://doi.org/10.24821/ekp.v13i1.12397

Yustianingsih, D., Tawangsasi, U., Rachmad, T., & SUkmayadi, Y. (2024). SWARA : Jurnal Antologi Pendidikan Musik " EkoSuar Bersama : Mengangkat Kesadaran Bahaya Volume. m(2), 1–10. https://doi.org/10.17509/swara.v4i2.73554

Published
2025-06-18
How to Cite
Yustianingsih, D., Sella, F., Virgan, H., & Gunar Gunadi. (2025). Penciptaan Lagu Mars sebagai upaya memperkuat Nasionalisme terhadap Sekolah Indonesia Den Haag. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan Dan Pendidikan Musik, 7(1), 105-124. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v7i1.220
Section
Articles