Penggunaan Aplikasi Musescore 3 Dalam Kegiatan Ekstrakurikuler Biola di Jurusan Musik Gereja STAKPN Sentani

  • Magdalena Susana Marlissa STAKPN Sentani
Keywords: musescore 3, violin, extracurricular, education, music

Abstract

Purpose: MuseScore 3 is a very useful tool for students who are learning the violin. The purpose of this study is to find out how the MuseScore 3 application can facilitate learning and practice playing the violinamong students, and to find out the extent to which MuseScore 3 can improve their violin playing ability. Through this research, the presence of MuseScore 3 in violin learning at the STAKPN Sentani Church Music Department can be comprehensively studied. Method: The research method used is qualitative, going through the stages of data reduction, data presentation, and verification. Results and Discussion: Basically, students have difficulty playing the violin using sheet music alone, but when using MuseScore 3, they are greatly assisted in the process of learning to play the violin. Conclusion: What students feel when using this application is that all the worries and difficulties experienced when playing the violin are significantly alleviated, and they can recognize notation easily.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriany, S. S., Suryani, E., & Wihatro. (2013). Pengenalan Nada Pada Senar Biola Dengan Metode Jaringan Saraf Tiruan Learning Vector Quantization. Sentika, 2013(Sentika).

Alwan Hafiz, A., Murcahyanto, H., Markarma, M. R., & Asyro, L. (2022). Pembelajaran Musik Berbasis Aplikasi Musescore 3. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 5(2). https://doi.org/10.31539/kaganga.v5i2.5071

Andita, C. D., & Desyandri, D. (2019). Pengaruh Penggunaan Musik Terhadap Konsentrasi Belajar Anak Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 1(3). https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i3.50

Araújo, J., Constante, R., Schiavoni, F. L., & Deluchi, O. (2020). Harmonia: a MuseScore’s plugin to teach music. https://doi.org/10.5753/sbcm.2019.10447

De Fretes, D., Simamora, R. M., Rajabasa, B., & Violina, R. N. (2022). Menelaah Pola Detache dalam Violin Sonata No 3 in F Major. PROMUSIKA, 10(2). https://doi.org/10.24821/promusika.v10i2.7906

Fadhilah, A. (2019). Penerapan Metode Kodaly (Hand Sign) Dalam Pembelajaran Ekstrakurikuler Angklung Di Madrasah Tsanawiyah Negeri 10 Sleman Yogyakarta. Pendidikan Musik.

Fretisari, I., Cahyono, A., Nugraheni, T., & Hartono, H. (2022). Aplikasi NL: Solusi Peningkatan Penguasaan Materi Bagi Mahasiswa Dalam Perkuliahan Notasi Tari di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 2022 UNNES.

Hidayatullah, R. (2020). Kreativitas dalam Pendidikan Musik. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan dan Pendidikan Musik, 2(1). https://doi.org/10.24036/musikolastika.v2i1.32

Kusuma Wardhana, D., & Kuntoro Priyambodo, T. (2016). Pengoreksi Nada Menggunakan Mikrokontroler untuk Meningkatkan Kualitas Suara pada Biola. IJEIS (Indonesian Journal of Electronics and Instrumentation Systems), 6(1). https://doi.org/10.22146/ijeis.10772

Maulana, R. A. N. (2023). Musik Cadas Sebagai Representasi Emosi (Studi Pada Penikmat Hardcore Punk Surabaya). Sintesa, 1(2). https://doi.org/10.30996/sintesa.v1i2.8185

Murdiyanto, E. (2020). Metode Penelitian Kualitatif (Sistematika Penelitian Kualitatif). Dalam Yogyakarta Press.

Nur Salim, R., & Susianna, N. (2023). Metode peer teaching untuk meningkatkan keterampilan bermain biola, keterampilan komunikasi, dan sikap percaya diri. Imaji, 21(2). https://doi.org/10.21831/imaji.v21i2.58492

Prenika Yuniar, Sitoena, J. K., Matius, D. M., & Obed, G. B. (2022). Sejarah Musik sebagai Dasar Pengetahuan dalam Pembelajaran Teori Musik. Clef : Jurnal Musik dan Pendidikan Musik, 3(2). https://doi.org/10.51667/cjmpm.v3i2.1098

Rukin. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Dalam Rake Sarasin (Nomor March).

Rulyansah, A., Budiarti, R. P. N., Mardhotillah, R. R., Hartatik, S., & Septyani, M. D. (2022). Pelestarian Suling Bambu melalui Ekstrakurikuler Kesenian: Program Pengabdian Masyarakat. Indonesia Berdaya, 3(4). https://doi.org/10.47679/ib.2022325

Satya Kusuma, I. P. B., Sudirga, I. K., & Putra, I. W. D. (2023). Pembelajaran Gamelan Gong Kebyar Berbasis Metode Inovatif Notasi Dingdong Pada Sekaa Gong Mredhu Kumara. PENSI : Jurnal Ilmiah Pendidikan Seni, 3(2). https://doi.org/10.59997/pensi.v3i2.1111

Setyawan, D., Fikri, K., & Samino, S. R. I. (2020). Pendampingan Dalam Proses Kegiatan Ekstrakurikuler Musik Suling Bambu Sebagai Upaya Mengenalkan Alat Musik Daerah Setempat Di Sd Inpres Rutosoro. Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti, 1(1). https://doi.org/10.38048/jailcb.v1i1.87

Sinaga, T. E., Gunara, S., & Gunawan, I. (2022). Penggunaan Aplikasi Musescore 3 Dalam Melatih Kemampuan Sight Singing Pada Siswa Kelas VIII A SMP Negeri 12 Bandung. SWARA - Jurnal Antologi Pendidikan Musik, 2(3). https://doi.org/10.17509/swara.v2i3.51323

Todea, D. (2015). The Use of the MuseScore Software in Musical E-Learning. Proceedings Of The 10th International Conference On Virtual Learning.

Wiflihani. (2015). Pengetahuan Dasar Teori Musik. Pendidikan Musik.

Yensharti, Y., & Mona, D. (2021). Pembelajaran Awal Praktek Instrumen Biola di Prodi Pendidikan Musik Jurusan Sendratasik Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Padang. Grenek Music Journal, 10(1). https://doi.org/10.24114/grenek.v10i1.25748

Published
2024-12-17
How to Cite
Marlissa, M. S. (2024). Penggunaan Aplikasi Musescore 3 Dalam Kegiatan Ekstrakurikuler Biola di Jurusan Musik Gereja STAKPN Sentani. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan Dan Pendidikan Musik, 6(2), 124-137. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v6i2.168
Section
Articles