Pemanfaatan Gamelan Digital sebagai Upaya Peningkatkan Kreativitas Mahasiswa PGMI

  • Alfian Eko Widodo Adi Prasetyo UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Rakanita Dyah Ayu Kinesti Institut Agama Islam Negeri Kudus
  • Fajry Sub'haan Syah Sinaga Universitas Islam Negeri Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto
Keywords: sbdp, e-gamelan, student creativity, pgmi

Abstract

Purpose: This study aims to see the increase in student creativity in SBDP courses on music art material. Involving 45 PGMI FITK UIN Sunan Kalijaga students consisting of 2 rombel, and grouped in 1 experimental class and 1 control class. Method: The method used is quantitative discretive t test to see the comparison of experimental and control classes. Result and Discussion: Based on the results of the analysis and research hypothesis, it shows that learning SBDP digital music material has been proven to increase student creativity. Observation data obtained that before the action was taken there were 45% of students who had not increased their creativity and there were 55% of children who began to develop their creativity abilities. After taking action in cycles I, II and III, it was obtained that the increase in creativity ability in the experimental class was 67.45% and 22.12% in the control class. The results of this study can see the differences and creativity abilities of students in using smartphone technology in SBDP courses on the theme of digital gamelan music.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bahri, S. D., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar.(cet, 4; Jakarta: Rineka Cipta).

Barnawi, E., & Setiawan, A. Y. (2021). Metode Pembelajaran Jarak Jauh Pada Mata Kuliah Gitar Klasik Lampung Pepadun di Prodi Pendidikan Musik, Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan, Universitas Lampung. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan dan Pendidikan Musik, 3(2), 117–130. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v3i2.70

Drajad Jiwandono, M. (2021). Aplikasi E-Gamelan Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Praktik Karawitan Secara Daring di SMP Negeri 2 Kretek [PhD Thesis, Institut Seni Indonesia Yogyakarta]. http://digilib.isi.ac.id/id/eprint/9662

Effendi, E. U. (2004). Pengantar Psikologi Pendidikan. Bandung: Angkasa.

Hartanti, C. D. (2021). Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Karawitan Jawa. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan dan Pendidikan Musik, 3(1), 62–71. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v3i1.60

Hidayatullah, R. (t.t.). Kreativitas Dalam Pendidikan Musik: Berpikir Divergen Dan Konvergen Creativity In Music Education: Thinking Divergent And Convergent.

Hidayatullah, R. (2022). Pendidikan Musik dalam Bingkai Pengalaman Estetis dan Kultural. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan dan Pendidikan Musik, 4(1), 18–25. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v4i1.81

Jamalus, D. (1988). Pengajaran Musik Melalui Pengalaman Musik. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Jamil, S. (2022). Musik dalam Pandangan Islam. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan dan Pendidikan Musik, 4(1), 26–36. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v4i1.82

Munandar, U. (1995). Dasar-dasar pengembangan kreativitas anak berbakat. Jakarta: Depdikbud.

Pramudi, T. (2010). Model Pembelajaran Multimedia Seni Gamelan Jawa. Riptek.

Puspita, N. R. (2020). MEMBENTUK MANUSIA BERKEPRIBADIAN LUHUR MELALUI PENDIDIKAN SENI DI SEKOLAH UMUM. Imajinasi : Jurnal Seni, 14(1), Article 1. https://doi.org/10.15294/imajinasi.v14i1.27691

Putra, A. D., Sauri, S., & Kosasih, A. (2022). Pendidikan Musik sebagai Wahana Pendidikan Nilai. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan dan Pendidikan Musik, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v4i1.78

Riyadi, L., & Budiman, N. (2023). Capaian Pembelajaran Seni Musik Pada Kurikulum Merdeka Sebagai Wujud Merdeka Belajar. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan dan Pendidikan Musik, 5(1), 40–50. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v5i1.104

Sari, M. (2017). Peta digital: Inovasi pembelajaran produktif abad 21 dengan smartphone dalam pembelajaran sejarah. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/psdtp/article/view/10987

Sasongko, M. H., & Harwanto, D. C. (2020). TOTAL QUALITY MANAGEMENT PADA PENDIDIKAN MUSIK DI PERGURUAN TINGGI TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN MUSIC EDUCATION IN COLLEGE. 2.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. https://digilib.unigres.ac.id/index.php?p=show_detail&id=43

Wicaksono, H. Y. (2009). Kreativitas dalam pembelajaran musik. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1). http://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/42

Yulianto, R. E. (2020). Pendidikan Seni Untuk Membentuk Manusia Ideal Pada Sekolah Umum. Imajinasi: Jurnal Seni, 14(1), 17–24.

Yuni, Q. F. (2017). KREATIVITAS DALAM PEMBELAJARAN SENI MUSIK DI SEKOLAH DASAR: SUATU TINJAUAN KONSEPTUAL. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4(1). https://doi.org/10.21043/elementary.v4i1.1980

Published
2023-12-04
How to Cite
Alfian Eko Widodo Adi Prasetyo, Rakanita Dyah Ayu Kinesti, & Fajry Sub’haan Syah Sinaga. (2023). Pemanfaatan Gamelan Digital sebagai Upaya Peningkatkan Kreativitas Mahasiswa PGMI. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan Dan Pendidikan Musik, 5(2), 139-152. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v5i2.128
Section
Articles